Kanser Tarama Merkezi
Checkup Merkezi
Üroloji Merkezi
Obezite Merkezi

ELİF TOPUZ YAZIYOR   4.6.2016
 

ELİF TOPUZ

RAMAZANDA BESLENME

 

           

        Ramazan ayının gelmesiyle yılın diğer aylarında uyguladığımız, alışık olduğumuz beslenme düzeni oruç tutanlar için tamamen değişmektedir. Öncelikle öğün sayımız 3-4 öğünden, 2 öğüne düşmektedir. İnsan, gece uyumaya ve depolamaya, gündüz beslenmeye ve enerji harcamaya programlanmıştır. Ramazan ayında yaklaşık olarak günde 14 -15 saat kadar aç kalınır. Bu uzun süreli açlık ile vücudumuzda kan şekeri düşmesi, baş ağrısı, baş dönmesi, sinirlilik, uykuya eğilim, mide bulantısı, kusma, konsantrasyon bozukluğu ve düşük tansiyon gibi farklı problemler gözlenebilir.

 

         Uzun dönem açlık sonrasında tükettiğimiz zengin iftar menülerimizde;

 Hamur işleri, ağır tatlılar, yağlı gıdalar, ağır et yemekleri bol miktarda bulunur. Gün boyu aç kalan mideyi alıştırmadan hızla ve çok miktarda yemekle doldurmak şişkinlik, hazımsızlık, midede gerginlik hissi, kan şekerinin yükselmesi, tansiyon yükselmesi gibi sorunlara yol açar. Aynı zamanda ramazan ayında açlığa bağlı olarak fiziksel aktivitede de azalır. Bu şekilde beslenme ve hareketsizlik uzun dönemde kilo almaya ve bu da obeziteye neden olur.

 

         İftarda ne yapmalıyız;

Öncelikle Su ile oruç açılıp tansiyonumuzu düzenlemeliyiz. Uzun dönem açlık sonucunda düşen kan şekerimizi yükseltmek için hurma ve kuru meyveler de başlangıç için ideal besinlerdir. Daha sonra az yağlı bir çorba, zeytinyağlı bir sebze yemeği ve yoğurt 1-2 dilim ekmekle devam edebiliriz.

Yaklaşık 30 dk sonra ise, ızgara, fırınlanmış, haşlanmış veya buğulama et, balık, tavuk ile beraber salata tüketilebilir.

         İftardan sonra ise mide bir süre dinlendirilir, akşam boyunca ise meyve veya sütlü tatlı tüketilebilir. 

 

İftar ile sahur arası 2 -2.5 litre kadar sıvı tüketilmelidir. Aksi takdirde ertesi gün susuzluk hissi ve tansiyon düşüklükleri yaşanabilir.

 

Sahur öğününde ne yapmalıyız;

 Kesinlikle atlanmamalı, mutlaka yapılmalıdır. Proteinden zengin, karbonhidratı ve yağı dengeli, lifli besinler tüketilmelidir.  Buna uygun kahvaltı ağırlıklı beslenilebilir(çay, süt, peynir, yumurta, zeytin, ceviz vb.).Buna ek olarak az yağlı çorba ve sebze yemeği ayrıca söğüş sebze ve meyve eklenebilir. Aşırı tuz vücudun su ihtiyacını arttırır bu nedenle yemeklerimizin çok tuzlu olmamasına dikkat etmeliyiz. Aşırı şeker ve şekerli yiyecekler de çabuk acıkmamıza neden olduğu için sahurda tüketilmemelidir. En az yarım litre su tüketmek su ihtiyacımız için de önemlidir.

 

Özel durumlar;

Gebeler, emzikliler, şeker hastaları, kanser hastaları, sürekli ilaç kullanması gerekenler, çocuklar ,yaşlılar, kalp damar hastalığı olanlar, ülseri ve gastriti olanlar, sistemik hastalığı olanların  oruç tutması sağlıkları açısından sakıncalıdır.

 

Sağlıklı ramazanlar…

                                                                                                                                       DİYETİSYEN

                                                                    ELİF TOPUZ 

                                                                    


Son Güncelleme: 4.6.2016

İlgili Fotoğraflar:
Haber için yorumlar

Bu habere henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu siz yapmak ister misiniz?
 
Bu habere yorum yaz
İsim:
E-Posta:
Yorum:
Güvenlik kodu:
 Güvenlik Kodu

 


Denizli Özel Mediklinik Hastanesi, bir Pamukkale Özel Hastanesi San. ve Tic. Ltd.Şti. kuruluşudur. Sırakapılar Mah. Prof. Dr. Nusret H. Fişek Sk. No: 11 Denizli